Booking.com الأحد 3 يونيو، 2018
الرئيسية
أخبار النهاردة
كاريكاتير اليوم
أقلام حرة
ألوان باص المنتخب المصري محل سخرية المصريين
كتب: MAMADU ESSA
نشر فى : 1:13 م
تصوير: اخرون
ألوان باص المنتخب المصري محل سخرية المصريين

سخر المصريون على مواقع التواصل الإجتماعي بشدة من شكل وألوان حافلة المنتخب المخصصة للمونديال القادم وتركزت انتقاداتهم على خمسة نقاط
أولًا: لون الباص
انتقد المغردين لون الباص في أمرين الأول هو أنه يبعث على الكآبة، والثاني بخصوص الشركة الراعية حيث قالوا أنه كان يكفي كتابة اسم الشركة الراعية على الباص وليس دهنه كله باللون ال”بربل”.

ثانيًا: الأحمر ماينشيش مع البربل
انتقد بعض الجمهور على دمج اللونين الأحمر مع البربل بسبب عدم تناسقهما، وبسبب عدم تعبير اللون عن روح منتخب مصر حيث قال أحد المتابعين: “، اللي عمل التصميم ده كان لازم يكون دارس علم ألوان، أو ع الأقل بيعرف يرسم، أو ع الأقل خالص كان جه سأل فيروز بنتي اللي عمرها ٨ سنين عن لون الخلفية اللي يمشي مع فانلة المنتخب الحمرا”.

ثالثًا: عدم وجود رأس اللاعب
قال أحد المغردين: ” هو ليه صورة اللاعب مقطوعة.. يعني فين الراس يا ناس.. مين الداعشي اللي قطع الراس.. ولا انتوا جايبين صورة من ع النت من دولة تاني وخايفين حد يقفشكم مثلا؟!”.

رابعًا: شكل اللاعب
انتقد أحد المغردين الشكل الذي ظهر عليه اللاعب الموجود على الباص وقال: هو اللاعب ماله كفى الله الشر.. عنده حموضة ولا التهاب في اللوز ولا حاجة واقفة في زوره؟؟!

خامسًا: عدم وجود نوافذ
انتقد المغردين أيضًا عدم وجود نوافذ في الباص وقال: فين الشبابيك فين الإزاز، ولا احنا هنخبي العيال بتوعنا عشان ماحدش يحسدهم؟!!

سادسًا: الباص عبارة عن علبة مكياج
قال أحد المغردين مازحًا: أخيرًا أنا كده اطمنت ان احنا ولا حاجة ولا هنكون اي حاجة في يوم من الأيام.. ونصيحتي لسواق علبة الماكياج دي.. لف يا اسطى وارجع تاني.

 

 

كما أن قناة الـ(بي بي سي) عرضت في برنامجها ذو الشعبية #بي_بي_سي_ترندينغ، عرضت بعض الآراء الساخرة والمستنكرة لألوان حافلة المنتخب المخصصة للمونديال.. وكانت تعليقات المصريين غاية في اللُطف هذا ما أجبر مقدم البرنامج (أحمد فاخوري) من الضحك أثناء إستعراض موضوعات الحلقة

 

 

اخبار متعلقة
شارك بتعليقك
الاسم الكريم
بريدك الاليكتروني
عنوان التعليق
التعليق